Aktualności Klub Taekwondo Kapap Grupa dziecięca Galeria Kontakt Linki
Taekwondo
 
Sposób postępowania w Taekwon-do określa 5 podstawowych zasad,
których powinni przestrzegać adepci Taekwon-do nie tylko na sali treningowej, ale także w codziennym życiu:
 
1. Ye Ui – grzeczność, uprzejmość
2. Yom Chi – uczciwość, rzetelność
3. In Nae – wytrwałość, samozaparcie
4. Gum Gi – samokontrola, opanowanie
5. Baekjul Boolgool – odwaga, niezłomny duch
Wymienione zasady określają normy etyczne, jakimi powinien się kierować każdy, kto rozpoczął naukę tej wymagającej dużej samodyscypliny i samokontroli sztuki walki. Dzięki temu Taekwon-do jest nie tylko zbiorem technik i ćwiczeń kształtujących cechy motoryczne, ale stanowi system wychowawczy o kompleksowym oddziaływaniu psychofizycznym.
 
Sala treningowa – Do Jang
 
Bez względu na miejsce, w którym odbywa się trening na czas jegotrwania zmienia się ono w Do Jang, w którym obowiązuje określony sposób zachowania:
1. Przy wejściu i wyjściu należy wykonać ukłon
2. Unikać niepotrzebnych rozmów, zachować koncentrację i skupienie uwagi
3. Nie wolno jeść, spożywać napojów alkoholowych, palić tytoniu
4. Nie należy nosić obuwia
5. Bez pozwolenia instruktora nie wolno wykonywać jakichkolwiek ćwiczeń
6. Wszelkie uwagi i zapytania do instruktora kierować przed i po treningu
 
Zdaniem twórcy Taekwon-do: „ Najważniejszym elementem sali ćwiczeń jest wykwalifikowany instruktor (czarny pas). Jest to podstawowy warunek i wymóg gwarantujący powodzenie szkolenia i jego efekty w przyszłości”.
 
Sekrety treningu Taekwon-do
 
Generał Choi Hong Hi ciągle podkreślał: „Taekwon-do jest bardzo łatwe i
proste, jeżeli zrozumie się jego sens i istotę”.
 
Niezależnie od poziomu ćwiczących i instruktora prowadzącego zajęcia należy  pamiętać o siedmiu zasadach, które Choi Hong Hi nazwał „sekretami treningu Taekwon-do”. Ich przestrzeganie pozwoli zrozumieć sens powstania i zastosowania technik Taekwon-do, zbuduje solidne podstawy u ćwiczących i będzie procentować w życiu codziennym, także poza salą treningowa.
1. Każdy ruch ma swój cel, sposób wykonania i metodykę nauczania, które należy znać i zawsze o nich pamiętać.
2. Dystans (odległość) oraz kąty uderzeń i bloków powinny być tak dobrane, aby zapewnić jak największą ich efektywność. Walka polega na pokonaniu przeciwnika jednym ciosem (dotyczy walki realnej, a nie zawodów sportowych).
3. Każdy ruch rozpoczynamy ruchem wstecznym (technikę wykonujemy z zamachu, rozpędu wstecznego). Rozpoczętego ruchu nie zatrzymujemy, kontynuujemy wykonanie od początku do końca.
4. Wykonanie techniki wymaga jednego wydechu, z wyjątkiem ruchów połączonych. Prawidłowego oddychania należy uczyć od pierwszych zajęć, jest to niezbędne do uzyskania prawidłowej szybkości technik i ograniczenia zmęczenia. Wydech powinien być jak najkrótszy i rozpoczynać się w dolnej części brzucha.
5. Podczas przygotowania do wykonania techniki ramiona i nogi powinny być odpowiednio ugięte i rozluźnione. Zapewni to utrzymanie równowagi (przez obniżenie środka ciężkości ciała), płynność i harmonijne wykonanie ruchu.
6. Fala. Wykonanie ciosu, czy bloku z gwałtownym obniżeniem środka ciężkości dodaje ruchowi siły. Dzięki temu uzyskujemy złożenie wektorów bezwładności, masy ciała i siły pracujących rąk, czy nóg – w konsekwencji wzrost skuteczności. W Taekwon-do środek ciężkości ciała powinien przemieszczać się po linii sinusoidalnej.
7. Wydech, ruch nóg i rak muszą być zakończone jednocześnie, w tym samym ułamku sekundy. W wykonanie techniki powinno być zaangażowane całe ciało. Ruch rozpoczynają duże grupy mięśniowe (wolniejsze), kończą mięśnie małe, lecz szybkie. W ruchu powinny brać udział także mięsnie brzucha i obręczy biodrowej.